رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامعلی حداد عادل در سمت معاونت وزارت ارشاد دولت موقت و شورای مدیریت صدا و سیما به فعالیت پرداخت. در سال 1361 در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تغییر محتوای کتب درسی را به عهده گرفت و در اواسط دهه 70 به ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب گردید. در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب اول مردم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

خبرگزاری مهر روز چهارم اسفندماه 1382 به نقل از حداد عادل نوشت: «ایران را به یک ژاپن مسلمان تبدیل خواهیم کرد…» در مجلس هفتم در دوران اصلاحات با افزایش تدریجی قیمت سوخت مخالف بود و از ملزم کردن دولت سیدمحمد خاتمی به تثبیت قیمت‌ها به عنوان بزرگترین دستاورد مجلس هفتم یاد می‌کرد و گفته بود:«مردم سالها است در ابتدای هر سال با گران شدن ناگهانی انواع کالاها مواجه می‌شوند و عملاً همه مردم و بویژه کارمندان عزا می‌گیرند، با تثبیت قیمت‌ها مردم نسبت به پول توجیبی خود احساس امنیت می‌کنند، چون اصلاحاتی‌ها برای تامین کسری بودجه دست در جیب مردم می‌برند، پیام مجلس به دولت خاتمی آن است که افزایش قیمت‌ها راه‌حل جبران کسری بودجه نیست، دولت به دنبال راه‌حل‌های دیگر باشد. سالها است به بهانه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، قیمت بنزین افزایش می‌یابد، اما هیچ تأثیری در صرفه‌جویی و مصرف سوخت نداشته و این قضیه اصلاً پایه و اساس درستی نداشته است»

دو سال بعد که دولت احمدی‌نژاد دیدیم و دیدند چه به روزگار کشور آورد، قطعنامه‌ها علیه ایران را کاغذ پاره می‌دانست و از هاله نور می‌گفت، رفتار ناپسندش در مجلس شورای اسلامی برای همیشه در تاریخ ماندگار شد آنگاه که پیشنهاد افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین را داد حداد عادل اولین موافق بود و گفت: «مردم از ارزان‌تر بودن بنزین از آب معدنی ناراحتند.» سال 1385 در جواب عده‌ای از همکاران اصولگرای خود که از تصمیم‌های نسنجیده اقتصادی دولت گفتند و از بیکاری و تورم موجود در کشور گله داشتند با لبخندی پاسخ داد «این بزرگ نمایی مخالفان دولت نهم است» و روز بعد اعلام نمود «تضعیف دولت حرام است و تورم آن‌طورها که می‌گویند نیست و مجلس پشتیبان دولت است نه در مشت دولت.» و در سال 1387 اعلام نمود: «درست است که از بالا رفتن قیمت نان و گوشت و مسکن ناراحتیم. گرانی آمده، اما به جایش امنیت داریم!!» و به این نکته توجه نداشت که خداوند هم به پیامبر گرامی‌اش حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود به مردم بگو: «کسی را بپرستید که شما را از گرسنگی رهانید و امنیت داد. قرآن کریم آیه 4 سوره قریش» و برای حمایت از دولت نهم افزایش قیمت‌ها را توجیه کرد و اظهارات خود را در تاریخ سیاسی ایران این‌گونه به ثبت رساند که: «تقصیر جهان است. تورم است دیگر، ایران و غیرایران ندارد و از مردم خواست خدا را شکر کنند از تورم دنیا همین سهم اندک به ما رسید و به خیر گذشت.»
مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به طرح چند پرسش و درخواست پاسخ از حداد عادل و یارانش جلب نماید.

الف- حداد عادل در مردادماه سال 1398 در انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم گفته است: «شصت درصد مردم با دولت مخالف هستند» گرچه باید اعلام نماید براساس چه نظرسنجی به این نکته پی برده است که مخالفان دولت شصت درصد هستند و آیا اکنون در دولت سیزدهم با آن همه وعده‌ها و شعارهای دهن‌پرکن و فسادهای موجود و ادعاهای تحقق نیافته که با تورم و گرانی کمرشکن دمار از روزگار ده‌ها میلیون نفر ایرانی درآورده و نه تنها آن‌گونه که در دولت اصلاحات رقم می‌خورد سالی یک‌بار چند درصد به قیمت کالاها افزوده می‌گردید بلکه ماه به ماه و گاه هفته به هفته و روز به روز بر بهای کالاها و مایحتاج زندگی افزوده می‌گردد قیمت اجناس نسبت به خرداد 1400 گاه تا سیصد چهارصد درصد گران‌تر شده، و گرانی داد عده‌ای از مراجع تقلید و بیشتر اقتصاددانان و عموم مردم را درآورده است، مصرف گوشت و برنج و لبنیات و میوه و ماهی و… از سفره عده زیادی از مردم حذف شده و یا کاهش چشمگیری داشته است ضمناً گفته حداد عادل که اعلام نمود: «گرانی هست اما امنیت هم هست» برخلاف دستور بزرگان دین می‌باشد که لازمه زندگی را «عدالت و امنیت و فراوانی» می‌دانند و در هر حال آیا با عنایت به درصد کم آرای سیدابراهیم رئیسی در خردادماه 1400 زمینه‌ای آماده نموده‌اند که در اسفندماه سال جاری مردم بیش از دوره گذشته در انتخابات شرکت کنند؟

حداد عادل باید بگوید ایده و وعده ژاپن اسلامی به کجا رسید؟ آیا کارگزاران و دولتمردان کشورهایی نظیر کوبا و کره شمالی و… که با آمریکا مخالف هستند نوادگان و آقازادگانشان را برای زندگی و تحصیل به آمریکا و اروپا فرستادند؟ گفتن مرگ بر آمریکا و گرفتن گرین کارت برای فرزندان و نوادگان مقامات حاکم این سرزمین‌ چگونه قابل توجیه است؟ و پاسخ حداد عادل درباره رعایت عدالت آموزشی که سالیان متمادی از تصمیم‌گیرندگان اصلی و از مقامات عالی در قوه مجریه و مقننه از جمله در وزارت آموزش و پرورش دولت اسلامی بوده است چیست؟

ب- غلامعلی حداد عادل در سمت رئیس شورای ائتلافی نیروهای انقلاب اسلامی در سلسه همایش‌های ایمان و امید که به همت معاونت شورای ائتلاف انقلاب تشکیل گردیده بود ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام‌ا… علیها اظهار کرد: «همه ما با زندگی پر افتخار زینب(س) آشنا هستیم یکی از تحولاتی که در جامعه ما با انقلاب پدید آمد رواج نام زینب میان دختران بود کسی را قبل از انقلاب نمی‌شناسم که در ایران قبل از انقلاب نام فرزندانش را زینب گذاشته باشد!!»

فردای آن روز که با همکارم در این مورد سخنی به میان آمد گفت: «کاش حداد عادل می‌دانست عمه نود ساله‌ای به‌نام زینب داشتم که چند سال پیش مرحوم شد» از جمله واکنش‌هایی که درباره این ادعای شگفت حداد عادل اعلام گردید سخن رضا رشیدپور بود که نوشت: «نام فاطمه رتبه اول و نام زینب رتبه ششم فراوانی در یک قرن گذشته بوده‌اند»

ج- حداد عادل به این نکته توجه ندارد که برخلاف تظاهرات و اعتراضات سال‌های 1378، 1388، 1396 و 1398 مخالفت‌هایی که بعد از مرگ یا بنابه گفته عده‌ای از جمله خانم علم‌الهدی قتل مهسا امینی رخ داد برای اولین‌بار به آموزشگاه‌های ابتدایی و متوسطه کشانده شد. بیان دویست هزار یا کمتر افراد معترض و بیشتر صورت مسأله را پاک نمی‌کند باید آن‌چه که بیشتر مسئولان و کارگزاران در سازمان‌ها و نهادهای مختلف قول آن را دادند که به اعتراضات مردم رسیدگی شود جامه عمل پوشانید و به فراموشی سپردن این موضوع همانند آتش زیر خاکستری است که به اندک بهانه‌ای خدای ناکرده ممکن است فوران کند باید چاره‌ای اندیشید تا به طور خلاصه تبعیضات کشنده موجود در جامعه و اختلافات هولناک طبقاتی کاهش یابد و از همه مهم‌تر عموم مسئولان از تجمل‌گرایی پرهیز نمایند و ساده‌زیستی را برگزینند و از اشرافی‌گری و زندگی در خانه‌ها و ویلاهای چند ده و چند صد میلیارد تومانی دوری و زندگی و رفاه نسبی مردم را تامین کنند.

حداد عادل تعداد زندانیان سیاسی پیش از انقلاب اسلامی را ده‌هزار نفر می‌داند درحالی که دانشجویان پیرو خط امام حداکثر این تعداد را 3500 نفر گفته‌اند. آن‌چه مهم است این که در سال 1357 در ایران با جمعیت 36 میلیونی ایران تعداد زندانیان ده هزار نفر بوده‌ و در سال 1397 ایران با هشتاد میلیون نفر جمعیت حدود 290000 زندانی داشته است یعنی آمار زندانیان در ایران 29 برابر افزایش نشان می‌دهد. در یزد دارالعباده در سال‌های 56 و 57 تعداد کل زندانیان یزد کمتر از 20 نفر بوده اما هم‌اکنون حدود چهار هزار نفر زندانی دارد. مدتی پیش اعلام شد که بیش از هفتصد نفر از این زندانیان در رشته یادگیری و حفظ قرآن فعال هستند. با کمال تاسف تعداد زندانیان ایران اسلامی بالاتر از میانگین جهانی می‌باشد و ایران جزء ده کشور اول جهان از نظر تعداد زندانی است و مهم‌تر این‌که در دولت سیزدهم بر اثر افزایش فقر و بیکاری اخیراً تعداد زندانیانی که به جرم سرقت دستگیر شده‌اند بیش از آمار زندانیان مواد مخدر می‌باشد.

د- اولین دوره مجلس شورای اسلامی بدون نظارت استصوابی و با حضور نمایندگانی تشکیل گردید که تا کنون به عنوان قوی‌ترین و کارآمدترین دوره مجلس شناخته شده است. پیش از آن 2/98 درصد ایرانیان با دادن رای آری با برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند و پس از آن قانون اساسی جدید با 5/99 درصد آراء به تصویب رسید. اما به تدریج زمینه‌هایی فراهم شد که گروهی را به‌نام ملی و مذهبی، مدتی بعد عده‌ای را با نشان دادن برنامه هویت از صداوسیما، پس از آن تعدادی را با نظارت استصوابی، در پی آن افرادی را به‌نام چپ و اصلاح‌طلب و… و اشخاصی را به‌نام غیرانقلابی و دور شدن از خط و مشی اصولگرایی و در نهایت با انشقاق بین پایداری‌ها کار را به جایی رساندند که گفته شد در نظرسنجی که چندی قبل صورت گرفته است 53 درصد از شهروندان تهرانی گفته‌اند اصلاً از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه امسال خبر ندارند. ای کاش حداد عادل بعد از روبرو شدن با نیمی از مدعوینی که در تالار موسسه اطلاعات جلسه سخنرانی ایشان را که برای یادبود مرحوم دکتر اسلامی ندوشن تشکیل شده بود ترک کردند و بلافاصله بعد از اتمام سخنرانی وی به جایگاه بازگشتند به این نکته پی برده باشد که کارگزاران و حاکمان یکی از مهم‌ترین وظایف خود را که جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه بوده است جدی نگرفته‌اند. چون به یقین این‌گونه یکدست‌سازی‌ها که هر روز و هر ساعت فرد یا افرادی را از قطار انقلاب پیاده می‌کند راه به جایی نخواهد برد و با این وضع نمی‌دانیم به کجا خواهیم رسید؟ والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

منابع: قرآن کریم- تحف‌العقول- آیینه یزد- عصرایران- ایسنا- ایلنا- خبرآنلاین- مهر و…

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/WcDXF

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا